Banner trap
< terug naar nieuwsbrief

Lezende pubers

Docent Nederlands Dietske van den Berg geeft les op een middelbare school in Zutphen. Pubers en lezen – hoe doet ze dat?

Een koppige lezer van veertien jaar

Laatst probeerde ik mijn jongste leerling in het examenjaar (veertien jaar oud!) te beschermen tegen zijn eigen ‘leesambitie’. Leerlingen lezen twee literaire werken om een essay over te schrijven: een als oefening, een als tentamen. De leerling had Wormmaan van Mariken Heitman gelezen en wilde daar De wateraap of haar nieuwste, De mierenkaravaan, bij lezen, om beide te vergelijken. Ik reageerde verrast, want zelf was ik bezig in dat laatste boek, voor een recensie op Tzum. De vergelijking leek ons een mooie, stevige keuze voor zijn tentamen, maar dan moest hij nog iets voor de oefening. Ik stelde Het behouden huis van Hermans voor, een dun boekje, dat hij snel uit zou hebben. De leerling keek moeilijk, maar nam het in overweging. Een dag later was hij gebogen over een dik boek: De ontdekking van de hemel van Mulisch! De leerling zag mijn onthutste blik en verontschuldigde zich: hij had niet mijn advies opgevolgd, maar – was zijn verdediging – als hij iedere dag 100 bladzijden zou lezen, zou hij het op tijd uit krijgen. Enkele dagen later vroeg ik hoe het ging. Het ging lukken, zei hij, want hij was al op bladzijde 500, maar dit boek was te goed voor de oefening, vond hij, dus hij zou het voor zijn tentamen gebruiken. Nu moest hij tussendoor iets lezen voor de oefening: De wateraap dan toch maar, besloot hij, naast Wormmaan. Netjes op tijd, op de dag dat ik zelf mijn recensie over De mierenkaravaan instuurde, leverde hij een prachtige vergelijking in. En dat was alleen nog maar de oefening…

Dietske van den Berg-Geerlings is docent Nederlands op het Eligant Lyceum. Daarnaast is zij auteur van diverse romans en dichtbundels. Zij schrijft bovendien literatuurrecensies voor Tzum en Poëziekrant, en ‘Eerste indrukken’ voor ooteoote.nl.

Inschrijven nieuwsbrief